vrijdag 25 maart 2011

Pilav

*Auw* telefoonbotje meets hoek van scanner in al haar enthousiasme om een blog te schrijven. Waarover? Nou, over Pilav!
Dat, lieve lezers, wou ik jullie niet onthouden. Ik heb namelijk o-ver-heer-lijk gegeten van dit gerecht. Wees gewaarschuwd, elke dag vleesch etende mensch. Dit is niet voor u bedoeld. Tenzij u het eens over een andere boeg wil gooien...

Ik maakte het in mijn eentje, voor een persoon, (de praktijk was alsnog voor ruim twee personen) en de ingrediënten waren ook niet exact hetzelfde zoals omschreven in de link:

300 gram zilvervliesrijst Ik deed een klein sapbekertje, je weet wel, die van IKEA.
3 volle theelepels bouillonpoeder 1 boullionblokje
3 wortels of 1 winterpeen Had de wortel al opgeknaagt *oeps* dus dat werd een handje kastanje campignons
2 stengels selderij (gesneden) ,, ,,
2 uien (gesnipperd) Heb er een in gestopt
3 eetlepels rozijnen Dit werd een handje
6 halve perziken uit blik (in blokjes) Dit werden er drie
Quorn stukjes Gewoon een pakje, fijn gekruid
2 theelepels gemalen komijn ,, ,,


Bereiding:

1. Eerst in wat olie de quorn stukjes bakken en apart houden.
2. Dan de groenten 3 minuten bakken in wat olie. komijn toevoegen en 1 minuut doorbakken. 3. Dan de rijst en rozijnen kort meebakken.
4. 2 á 2,5 bekertje (die van de IKEA) water erbij en het bouillonblokje toevoegen en onder af en toe roeren iets van 8 minuten koken (let op: kooktijd is afhankelijk van de soort rijst!). Zorg dat het water volledig is opgenomen als de rijst gaar is.
5. Daarna gas uitdraaien, 15 minuten of zo, laten staan met de deksel erop zodat de rijst verder gaar stoomt
6. Aan het eind de perzik en Quorn stukjes toevoegen en nog even opwarmen op een laag pitje

Dik gedrukt is dus anders dan een klein beetje anders dan in het origineel.

4 opmerkingen:

  1. Ik moet altijd 'n beetje grijnzen om deze stukjes; ik kan me nog zo herinneren hoe dól jij altijd op vlees was. :p (Waar is mr.green als je 'm nodig hebt....)

    Gelukkig voor de vleesch etende mensch kun je pilav met van alles en nog wat eten..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist het ;-) Let wel, dat ik schreef voor de "ELKE DAG vleesch etende mensch", niet de vleesch etende mensch om teleurstellingen te voorkomen. En anders krijg ik natuurlijk alle vleeseters op mijn dag die zich dan aangesproken voelen. Mijn verhaaltje was geen pleidooi. Immers, soms eet ik ook een keer vlees, als ik daar echt behoefte aan heb en niet omdat het me opgedrongen wordt. Ik vertel enkel over een lekker vegetarisch gerecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wanneer komt er nou eens vleesgroente op het menu? Als alternatief voor vegetarisch vlees..

    Wat is trouwens het woord voor 'tegenovergestelde van vegetarisch'?

    BeantwoordenVerwijderen

Iets te roepen? Deel het!