dinsdag 22 maart 2011

Dag poes


Voor even zag ik het nog wel positief in. Heel eventjes dacht ik dat het nog wel goed zou komen. Gisterochtend at je met groot enthousiasme je eten ( shake) op, en trotseerde je daarna de trap om bij mij op bed te slapen. Knorren als een dolle.
Maar daar bleef je ook de rest van de dag na deze uitspatting. 's avonds ging het weer neerwaards. Zwalkend begaf je je naar de noodzakelijke plaats van bestemming. Je voer, of de bak.
Om 2:30 waggelde ik even naar beneden en zag ik je met opgeheven kop liggen. Je had trek, ik pakte eten voor je, verdunde het flink en je at je bakje leeg. Ik vond je wat energieker lijken. Maar dat is een momentopname geweest.
We hakten de knoop door, wij moesten je baasjes zijn en de grens bepalen van wat acceptabel is voor een beestje aan lijden. En hoe graag we je ook bij ons hielden. We konden niet om de realiteit heen. De koek was op he mannetje...
Ik heb je nog een keer verwend als nooit tevoren. Op je plate heb ik je naar allerlei plekken gebracht, even in de zon, in het schaduw in het stoeltje, een stukje kaas, your alltime favourite, natvoershakes enz enz, aaien voor zover je dat nog fijn vond.
Eenmaal zover stapten we in de auto. We deden ons best om het over koetjes en kalfjes te hebben. Maar zodra we binnen waren en de assistente me alleen al aankeek was het natuurlijk huilen geblazen. Stond ik daar met mijn dikke buik en jou in het mandje..
Je was mijn eerste kat die ik zelf uitzocht, toen ik voor het eerst een eigen flatje kreeg, helemaal voor mezelf. Ik vistte je toen uit het asiel. Uiteraard het meest sneue exemplaar, je zat er het langst, je had een blaasgruisdieet. Je vorige baasje had je afgestaan wegens sproeien ( geen wonder als je last van blaasgruis hebt en niet onderzocht wordt). Nee, niemand wou jou.
Ik ging gehurkt tussen de katten zitten en daar kwam je.
Je plaatste je poten op mijn knieƫn. Jij koos mij als bazinnetje uit, een heldere zaak (zie foto, genomen op dat moment).
Je heette Bundy, zo'n platte naam pastte niet bij zo'n deftige kat. Dus dat hebben we natuurlijk gelijk veranderd en ik doopte je om tot Vinnie ( Don Vincienzo).
En wat was je een dikke pad, en een eigenwijze drol.
Ook in jouw tijd bij mij heb je wel eens lopen sproeien. Vooral toen Pee in het spel kwam, jaloers krengetje. Ik kon je wel wat aandoen toen je mijn boekenkast als doelwit koos. En ook de pas behangen gang die je met je nagels moest versieren... Nee, toen vond ik je niet zo lief.
Het was altijd en beetje kijken hoe je reageerde en voorkomen dat je gestressed raakte. En dan ging het goed.
Vaak knuffelen, nooit haalde je uit. Je was heel tevreden. 's avonds tijdens het laatste blokje om, liep je altijd mee als bodyguard. Met opgeheven staart stormde je op elke bedreiging in de vorm van een kat af. Men of the hood.. Ja, een baasje...
Nu ik door mijn externe harde schijf aan het bladeren ben, zie ik hoe je veranderd bent. In een relatief kort tijdsbestek halveerde je gewicht en kwam je er rommeliger uit te zien. Nu was je altijd al het prototype jojo'er. Maar anders herstelde dat zich weer en nu....bleef dat uit.Nee mannetje, het is goed zo. Je was op. En gelukkig deelde de dierenarts deze mening.
En verstandelijk kan ik dat zeggen. Maar de praktijk is dat ik nu elke keer denk dat je voorbij komt stampen. En besef me daarna dat dit niet meer zal zijn. En ook al is er zoveel groter leed om mij heen, in de wereld. Dit is nu toch wel even verdrietig makend.
Ik mis je nou al

5 opmerkingen:

  1. Och jee , een vriendje verliezen is niet leuk, dat doet pijn! Sterkte de aankomende tijd..

    Dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach toch, zo naar. Heb een brok in mijn keel, zomaar hier midden in de trein.
    Je hebt reuzegoed voor 'm gezorgd zo te lezen, geen wonder dat je hem mist! Geef 'm maar een mooi plekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wat naar. Maar ik denk dat het lieve beestje zich geen beter plekje bij jullie had kunnen wensen.

    Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach lievie, wat naar, het zat er al wel aan te komen, maar het moment daadwerkelijk, dat is erg vervelend! Heel veel sterkte met dit groot verlies!!

    BeantwoordenVerwijderen

Iets te roepen? Deel het!