maandag 21 maart 2011

Moestuin, de eerste activiteiten


Eindelijk was het zover, even naar de tuin. Ik had mijn directe omgeving hiervoor nodig, het tillen, bukken, schoffelen, harken, scheppen, gieteren...het mag nu niet. Maar om nou het gehele tuinseizoen te moeten missen.. Gelukkig zijn er een boel vrienden in mijn buurt die graag meehelpen. "Emtee was daar een van.
Het was een kale bedoeling, het land vlak, dor... Ik kon desondanks verliefd naar mijn landgoed kijken. Emtee moest even slikken. "tjee, dat uhh, ziet er nog wel wat droevig uit!". Ik ken het stadium van de tuin. Vanaf dit punt gaat het de grond uit brullen, heus. Nu heb je gewoon een beetje fantasie nodig.
Ik gaf met stokken aan, na de tuin in vier lanen verdeeld te hebben, globaal gemeten door voetstappen te tellen en deze weer te delen door vier, waar wat moest komen. Mijn tuinplan werd uitgewerkt. Lekker overzichtelijk. En ik moest toch wel stellen dat de tuin snel weer vol zal raken.
Serieus, een are is niet zoveel voor een moestuin.
De laan met o.a. de kruiden is nu onkruidvrij en geschoffeld met de drietand. Verderop dat stuk komen o.a. de bonen, mais, prei, knoflook en uien. En voornamelijk de knoflook en de uien moesten ook al hun weg richting de grond vinden na aankoop in de winkel. Dus ja, dat doen we dan maar braaf binnenkort. Punt op de to-do-list.
De vaste planten zijn ook verplaatst. De margrieten zijn in tweeën gehakt zodat ik er straks nog meer heb :-) Alleen de aardbeien is nog een beetje een vraag.. Misschien dat ik daar weer bloempotprojecten van maak... Zoveel vind ik ze namelijk niet opleveren en ze nemen vrij veel ruimte in.. Nou ja we zien wel.
Wij hebben kort maar krachtig in de tuin, het begin is gemaakt. Begin april komt "Bee" met de turbofrees langs. Dan kan de bemesting ook meegefreest worden. Nieuw experiment voor dit jaar.. Stro en konijnenkeuteltjes. En koemestkorrels.. Rozig hang ik nu op de bank. De zon scheen al als een dolle, de wind was in ruste. Dus je kunt wel nagaan dat de Lente in de tuin goed was begonnen. En wat fijn dat ik zulke lieve mensjes om mij heen heb die mij willen helpen.

1 opmerking:

  1. Wat fijn die hulp! Ben zeer benieuwd hoe het er over een maand of twee uitziet.

    BeantwoordenVerwijderen

Iets te roepen? Deel het!