woensdag 11 april 2012

76: Worteluh!

Ik fietste langs de dreigende wolken, de waterhoentjes in het water, de warme mestgeur bij de boerderij. Ik fietste. Ik fietste langs de eenzaam wandelende mevrouw in het bruin, ik sloeg af, en nog eens en daar zag ik mijn tuintje liggen. De fiets kreeg een plekje tegen de boom en ik liep de drie trapjes af, opende het houten hek en daar stond ik. Verplicht, door de bijholte ontsteking die maar blijft hangen, kon ik er niet naartoe. Een hele middag heb ik geslapen want zo'n stom snothoofd maakt moe. Maar nu, was de pijn even weg en greep ik mijn kans.
De vogels vloten oorverdovend. De kraaien kraaiden als een dolle, een roodborstje vloog met golvende bewegingen voorbij en ik rook eindelijk weer wat. U moet weten, voor iemand die een sterk ontwikkelde neus heeft, altijd als eerste de poepbroeken signaleerde, is vier weken niet kunnen ruiken een drama op kleine schaal. Het voordeel is dat je daarna dubbel en dwars ervan geniet. Pee kijkt niet meer verbaasd op van een uitroep als: " oh, wat ruikt de was!"  of " oh, Sepp heeft gepoept, ik ruik het!" ( met een blij gezicht).
Kervel valt onder de schermbloemenfamilie

Nadat Pee voor mij mijn tuinschema van vorig jaar raadpleegde, om erachter te komen in welke rij de wortelen dit jaar moesten komen, begon ik met onkruid her en der wegscheppen, een beetje schoffelen..Vorige keer al, signaleerde ik een boel nieuwe plantjes van hetzelfde soort. Bij navraag bleek het te gaan om de digitalis, beter bekend als vingerhoedskruid, en oehh een heksenkruid in de tuin!! Je leert nog eens wat zo..Ik vind ze prachtig, maar in een tuin waarin kabouter toch ook regelmatig moet vertoeven, net als de hond, leek het me niet een goed plan om deze te laten staan. Ze zijn namelijk zo giftig als ik weet niet wat.
En dus zette ik alle zes in een bak met het thuis geschreven briefje in een boterhamzakje aan een stok in de grond erbij geduwd, in een poging tot ruilen. We zullen zien of ik een plante terug krijg, De buurvrouw riep al dat ze wel Kervel voor me had. Haha, het concept doet nu al zijn werk!
Vervolgens maakte ik een vierkante meter gereed om in te zaaien. Ik had nog een restje wortelen in mijn tas.  Och wat fijn.
In en in gelukkig fietste ik weer terug naar huis waar ik kabouter en Pee samen aan het tafeltje bij het raam zag zitten. Kabouter helemaal verkneukeld toen ik in het vizier kwam. Ik voedde mijn kleintje en legde hem in bed. Waarna ik de groentequiche met wortel, prei, ui en knoflook vervaardigd door Pee opat met als toetje en lekkere cappuccino.


Fijn..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iets te roepen? Deel het!