zondag 1 juli 2012

Bijenparty

Een van de bijen-feestgangers in onze tuin.
Heel lang vroeg ik mijzelf af wat voor plantjes het waren en ze werden maar groter en groter en grooooter. De gehele plantenbak was foetsie wiedewoetsie en ik had enkel groen grijzige planten erin staan. Net op het moment dat ik dacht, misschien moeten ze er toch maar uit, dit wordt niets, verschenen er bloemenknoppen. Kreeg ik toch gelijk, het was papaver.
De volgende ochtend bleek het bijenfeest van start gegaan. De papaver opende haar bloemknoppen en zo had ik zomaar een heleboel kleur in de tuin. De bijen zoeken, vooral 'sochtends hun weg naar de bloemen en ruzien wie er het eerste bij mag. Het is echt enorm druk met zwermende bijen. Hoe tof is dat! Wist je trouwens dat bijen de kleur rood niet waarnemen maar omdat de bloembladeren naast rood ook ultraviolet van kleur zijn (een kleur die wij niet kunnen zien, maar bijen wel) weten de bijen de Klaproos toch te vinden. En ze klappen dicht bij slecht weer, vandaar de naam. Las ik net :-) Voor vandaag een foto van een bij in een van de bloemen. Mooi niet? En zo helpen we ze ook een handje, ze zijn immers een bedreigd diersoort. 

2 opmerkingen:

  1. kijk, daar heb je wat aan! Een klein lesje biologie op de late zondagavond. Echt hoor... geen grapje. Ik ben dol op klaprozen, maar heb me altijd afgevraagd waar die naam vandaan komt. Het is zo'n harde naam voor zo'n frĂȘle bloem.
    En dat van die bijen wist ik ook al niet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie klaproos! En dat van die bijen wist ik niet, weer wat geleerd. Gelukkig ben ik niet de enige zie ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Iets te roepen? Deel het!