zaterdag 28 maart 2009

BB: biologische buurvrouw


Inmiddels is denk ik de hele straat op de hoogte.. "Lot, je weet wel, van dat huis met die nette heg, dat vrouwtje van die zakken met aarde. Liters versleepte ze, echt waar, ik zeg het je, li-ters. we noemen haar tegenwoordig... : "de biologische buurvrouw". "Weet je dat niet? Ze verbouwt zelf haar groenten!" Ik luisterde met geamuseerde blik en dacht: " Wow, dat is nog eens een mooie titel; de "biologische buurvrouw". Om me vervolgens af te vragen hoe biologisch ik nou was. In mijn grond zit absoluut mest. Dat was nog dagenlang te ruiken in de auto nadat we de zakken naar huis hadden vervoerd.. Het rook aardig ehh.... origineel. Maar of het nou echt puur natuur was. Want ja, dat willen ze natuurlijk, die biologische jongens. Geen idee. Misschien moet ik maar even een oude verpakking uit de container vissen. Misschien staat het erop.

Maar gif of ander soortig bestrijdingsmiddel komt er niet aan te pas. Nee, de lelijke afrikaantjes ( nee, ik beledig hier geen hele bevolkingsgroep, afrikaantjes zijn ook oranje bloemen), doen hun werk wel tegen de luizen. En zo moet ik nog wat natuurlijke oplossingen bedenken. Desnoods stuur ik Spike er wel op af. Die eet toch alles..

Al met al kon ik toch wel stellen dat ik aardig biologisch was; om vervolgens me te mengen in het gesprek door even melding te maken dat ik toch straks echt wel massa 's kropsla, bonen, aubergines, spinazie, snijsla en courgettes had. En dat ik daar echt niet tegenaan kon eten en invriezen...En dat in tijden van crisis... Ja, dat was zo... En zo, dames en heren, kon ik weer serieus genomen worden..

Alles bij elkaar bekijkende, kan ik me met een gerust hart vestigen in een traditioneel plattelandsdorpje in Nederland. Boerinnetje dat haar eigen groentes verbouwt, haar eigen kleding kan (nu nog probeert) te naaien, een hond, twee katten en in de toekomst moet daar toch een hangbuikzwijn aan toegevoegd worden. En misschien ook wel een koe. O ja, en kippen natuurlijk.... Komt heulemoal goud doar in't toekomstige durpie...

1 opmerking:

Iets te roepen? Deel het!