zaterdag 19 februari 2011

Waaaaaaaaaaaaaat breien we vandaag?


Vandaag breien we ....een babytruitje uit het blad Ariadne, jaartal 1990.
Een prachtig jaar, ik weet het nog goed, ik was nog maar vijf jaren jong. En in dat jaar brachten ze hele mooie handwerkbladen uit waarvan deze er een was...Ja ja....

Terug naar het nabije verleden; Mijn Phildar-brei-projectje sneuvelde namelijk toen ik op het punt "raglan"uit kwam. Wederom vielen er steken van mijn naald af. story of that project, ik zag hierin een patroon en besloot het geheel, weliswaar onder luid protest, eindigend met de breinaalden vier meter verderop, uit te halen.
Zucht.

Maar goed, ik liet het er niet bij zitten en toen ik dus in de kringloop was, spotte ik allerhande Ariadnes en kon ik mijn slag slaan. Conclusie die ik naar aanleiding van het laatste fiasco wel kon trekken was: je moet eigenlijk een blad hebben met leuke patroontjes, of een boek.
Want op internet speuren naar breipatronen kost veel tijd. En de Engelse versies zijn voor mij nog een brug te ver. En zowaar, na deze overpeinzing de dag ervoor, werden deze bladen, vol met patroontjes voor kindertruien en vesten, mij in den schoot geworpen. Het moest zo zijn.
En zo zette ik, zonder eerst een proeflapje te fabriceren, had ik geen zin in, sorry...brei-goeroe's, weer een aantal steken op voor dit nieuwe patroontje. En waar het me nog wat onduidelijk was, raadpleegde ik mijn fantastische handwerk-map. Van alle markten thuis...
Mijn "bretonse streeptrui"begint al aardig vorm te krijgen. Ik zit al wel bijna op 25 centimeter trui dacht ik zo. We gaan het nog even nameten. Ik ben nu al trots na het fabriceren van zulke mooie strepen in mijn breiwerk.
Ik kneutel nog even aan op de vierkante meter...

4 opmerkingen:

  1. Ik wil ook graag zo'n streepjes-trui. Kan ik die bij jou bestellen?
    M. heeft overigens breipennen waar de steken niet telkens vanaf glijden... Geen idee hoe die dingen heten. Ik ben nl een muts in breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat moet ik ook eens proberen. Rondbreien heet dat geloof ik. Maar ik moet nog even over de drempel heen. Ze laat me er binnenkort vast aan geloven :-)

    Haha, bestellingen worden nog lastig. Moet eerst dit maar eens tot een goed einde brengen in al mijn eigenwijzigheid hahahaha
    Maarreh, jij bent dus ook op de brei-toer! Wauw! Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben geen muts aan het breien, maar een muts in breien!!!! En..ik wil het ook niet leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha, ik zie het nu ja! Ik was al zeeeeeer verbaasd dat jij alsnog aan het breien was geslagen haha.. Lol!

    BeantwoordenVerwijderen

Iets te roepen? Deel het!