donderdag 12 februari 2009

De trein

De trein is favoriet bij mij. Het moet gezegd, vertraging is aan de orde van de dag. Maar ik geniet van de rust. Niets kon mij daar vandaag van af brengen. Niet de regenachtige heenweg naar het station waardoor ik doorweekt aan kwam. Niet de kou die daarna toesloeg toen ik nog een kwartier moest wachten op de trein, ik was wat te vroeg. Het moment dat ik plaats nam op het bankje, nam de rust haar intrede. De zoemende achtergrondgeluiden van de reizigers. Overleggend en wel. Het geluid van de aankomende trein. "Zhwoemmmwhoem whoem....whoem deng kedeng.... ke...deng deng... Pieeeep, phieppp, piep, iehhhh, zjoef tsssss. En hij staat stil.
Als ik om me heen kijk, raak ik geïnspireerd. Het is een soort modus waar je in terecht komt. Als er al sprake was van ruis, dan verdween deze direct.
Binnen in de trein is het warm. Ik installeer mijn spullen en neem een hap van mijn broodje, waarvan ik mijzelf de vorige 15 minuten van weerhouden had om het op te eten. Een traktatie. Dat gun ik mezelf. Of een cappuccino met een koekje.
Ik orden mijn gedachten op de maat van het langszoefende landschap en het geruis van de wind. Eenmaal ter plaatse, stap ik uit en ik niets meer, niets minder, dan orde en rust. En is er weer ruimte voor meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iets te roepen? Deel het!