maandag 18 april 2011

Rabarberrrrr


We gingen even in de tuin loeren. Onze gezamenlijke liefde voor tuinieren is een van de vele overeenkomsten. Al babbelend werd er onkruid geplukt. De stoute jongens van de afdeling kweek werden verwijderd door MamaMuis die kwam, zag en overwon met haar minischepje. Nee, die mochten daar geen seconde langer zitten.. De rabarber was alweer de grond uit aan het brullen en bleken al pluk-klaar te zijn. Dat liet ik mij geen tweede keer zeggen. De geschikte stelen werden van de plant verwijderd, de bloemen werden bruut weggesneden. Want net als bij de mannelijke courgettebloemen gold hier dat ze er enkel voor de mooiigheid in zitten en vooral veel energie vreten van de plant. Wat weer ten koste gaat van de opbrengst. En DAT dames en heren, moeten we natuurlijk niet hebben.
Indirect sprak ik ook voor Pee want hij is rabarberfan. De wetenschap dat hij er nu al van kan eten. En dit nog vele malen zal gebeuren dit seizoen, zal hem heel blij maken.
En zo stond ik vanmiddag de bladeren van de stengels af te snijden, kontjes en draadjes te verwijderen en de boel tot moes te ....koken. Dat is ook de reden dat ze niet meer rooig zijn. Een halve kilo werd gekookt met wat water. Ik hield twee dl aan. Ook al stond er in de omschrijving wat anders. Maar ik vond het aanbrand gevaar anders wat te groot.Vervolgens ging er een a-so-cia-le hoeveelheid basterdsuiker ( 85 gr.) in het prutje waardoor het geheel niet-aantrekkelijk bruin kleurde. En klaar was de rabarber. Volgende keer even kijken hoe het met rietsuiker smaakt. Dat is toch wat gezonder.
De overige kilo staat nu gesneden en wel op mij te wachten in de koelkast totdat het verwerkt gaat worden in deze rabarbertaart. Een experiment, wordt vervolgd...

3 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd naar de rabarbertaart!
    Als ie net zo lekker is als de chocoladetaart van afgelopen zaterdag
    hou ik me aanbevolen.
    ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Lotte: 'k heb je gevonden!!!
    Superbedankt voor je pompoenzaadjes ;) enne ... die rabarber lijkt me dan toch ook wel weer errug lekker voor onze moestuin-in-spé!!!

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen

Iets te roepen? Deel het!