zondag 4 maart 2012

47 Recept maken; Winterpostelein; you say what?

Foto geript
De groentetas was weer binnen. Mijn wenkbrouwen gaan tegenwoordig met regelmaat omhoog want de oldschool groentes zijn niet van de lucht. Deze keer kwamen er mooie sappige blaadjes met lang slungel-stelen uit de papieren zak. Hallo, wie ben jij? >> De naam is Winterpostelein, aangenaam kennis te maken. Kent u mij niet? Dat is dan wel weer een potje jammer te noemen. Ik ben altijd tegen vorst bestand en daardoor in het vroege voorjaar een belangrijke bron van vitamine C en mineralen als calcium, magnesium, en ijzer. In Amerika was ik voor  zowel de Indianen als de goudzoekers in Californië een graag geziene gast. Voor deze laatsten was het een belangrijk bestrijdingsmiddel van scheurbuik in het vroege voorjaar, wanneer zij gebrek aan vitamine C hadden. Diverse stammen vonden mijn wortels en knollen ook best te pruimen, weet u...
>>Solly, mij niet bekend. Maar vanaf nu wel.
De  Winterpostelein ging over in de orde van Lotje en vormde samen met twee grote aardappelen, een gekookt eitje, peper, zout , een scheutje slasaus en een sinaasappeltje, een fijn maaltje. En dankzij Wikipedia leerde ik weer wat over de heer Winterpostelein.

1 opmerking:

  1. Ziet er lekker uit! Ik wou dat wij hier ergens meer van dat soort groentes konden krijgen. ben al erg blij tegenwoordig met de zeldzame ramenassen, koolrabi's, peterselie wortel en slaharten. Een verademing om gewoon eens meer af te kunnen wisselen.

    BeantwoordenVerwijderen

Iets te roepen? Deel het!