zaterdag 23 oktober 2010

Kachel in.....werking!

Het was dan eindelijk zover. De kachel werd aangesloten. Hier hadden we een goede vriend van ons voor nodig en zijn lieve buurman. Wij hebben er namelijk geen kaasje van gegeten en wouden onze vingers aan dat soort dingen niet branden. Haha.. de woordspelingen zijn niet van de lucht dames en heren...
But we Leave it on the experts...
Maar wat waren Pee en ik verguld toen het eerste houtblokje erin mocht.
Stoken is wel een kunst. We hebben wel even gevloekt toen onze timing voor het volgende houtblokje weer niet goed was en deze het vuurtje doofde. Maar, na een klaagzang tegen mijn moeder en wat tips, ondertussen was Pee al afgetaaid wegens frustratie, werd ik beloond voor mijn inzet. Oefening baart kunst en ik leer het beestje al aardig kennen want hij doet het nu al dik een half uur als ene dolle.
Of hij ook goed trekt? Hartstikke goed. Als ik hem de kans geef, brult hij het samen met de wind al knisperend uit.
En waar ik nu zit? In mijn rieten stoeltje, recht voor de kachel natuurlijk! Met het laptopje op schoot. Kopje thee ernaast. Het kan mij, zoals bekend, niet warm genoeg zijn.. Nu maar een goede wintervoorraad hout vergaren.. Ondertussen zwaai ik even vriendelijk naar de energiemaatschappij. "Daaaaag, afzetters!"
Om de kneuterigheid compleet te maken plaats ik ook nog even een foto van de muts. Ik moet alleen nog koortjes eraan fabriceren. Maar daarvoor was een kettingsteek nodig en die wist ik niet precies. Nu nog een kinderhoofdje vinden waar hij op past...

4 opmerkingen:

  1. lekkere warmte hè!
    Kettingsteek... joh je kunt toch haken.... haaknaald daar waar je het sliertje wilt hebben door de muts steken, draadje erbij, doorhalen en je hebt je eerste lus. Nou en dan maar een ketting haken. Wil je een wat robuuster iets neem je een dubbele draad of je haakt als de ketting lang genoeg is gewoon een rij stokjes erop.
    supermuts! (ik bedoel nu echt de muts, is hartstikke leuk geworden)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ik voelde me niet aangesproken hoor. Haha... Dank voor de toelichting, dat is wel heeeeel makkelijk. Doe ik wel een dubbele draad. Anders wordt het zo iel....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien zijn vlechtjes ook wat? Je haalt aan elke kant drie erg lange draden door naast elkaar liggende steken, zodat er aan weerskanten de helft hangt. En dan vlecht je dus de zes draadjes ineen.

    'k Zeg zomaar wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuke kachel en mooie muts. dat wordt genieten deze winter.groetjes oma.

    BeantwoordenVerwijderen

Iets te roepen? Deel het!