maandag 17 juni 2013

Koekie

Het is niet dat kabouter regelmatig met bijbehorende pruillipje vraagt om een koeeeehkie, nee, ikzelf had zo'n dwingende behoefte aan iets zoets dat er bij thuiskomst een recept van haar werd opgezocht.
Er was vooraf aan mijn bak-plan vergaderd en gedaan, ik deed mijn zegje en de eerste hobbel was vandaag weer genomen. Prompt had ik nog energie over om even een flinke bal van de ingrediƫnten te kneden.
Jacoline hanteerde dit recept:




  • 60 gram zachte roomboter
  • 50 gram licht bruine basterd suiker
  • 50 gram kristalsuiker
  • 1 ei
  • 50 gram bloem (of volkoren / spelt)
  • 100 gram havermout
  • 1/2 theelepel bakpoeder
  • 1/2 theelepel bakingsoda (als je geen bakingsoda heb gebruik dan alleen bakpoeder)
Ik halveerde de suiker tot 50 gram  ( witte basterdsuiker) en voegde 50 gram rozijnen toe. De ei zag ik over het hoofd zie ik nu hahaha.     Om er een bal van te kunnen maken voegde ik er wat scheutjes water aan toe. En bakingsoda was niet in da house dus dat werd niet toegevoegd. In mijn beleving waren de koekjes nu nog knettertje zoet. Dus ik ga zeker eens de suikerloze versie testen, evt met ahorn siroop.
Kortom, ik nestelde mij heerlijk op de bank, muziekje aan, theetje erbij en mijn avondje was perfect.
Dit zal zeker niet de laatste keer zijn dat ik Jacoline haar recepten zal proberen, het inspireert enorm!


1 opmerking:

  1. Ik geloof inderdaad dat deze koekjes mega zoet waren. Ze zien er wel super uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Iets te roepen? Deel het!