zondag 8 november 2009

Jeugdsentiment

Ik was een echt villa achterwerk kind. Elke zondag was het feest en zaten we voor de buis gekluisterd. Die poppenkast met dat gordijntje waarbij kinderen ergens over konden vertellen...Sommige programma's komen soms in flarden terug. De serie "de man met de zwarte hoed". Ik weet nog dat ik de ontknoping vreselijk spannend vond. Maar om nou te zeggen dat ik echt kan navertellen waar het over ging...het speelde zich af in een dorp, er gebeurden vreemde dingen en er was een vreemde man. Een fiets...Vaag dus. Ik zal eens even kijken of ik het op You tube kan terug vinden. Een ander beeld wat me altijd bij is blijven staan was het beeld van drie dikke dames. Toen ik afgelopen week de VPRO gids opende en een plaatje van drie dikke dames zag, werd ik getriggerd. Dat beeld ja, verhip, een keer in de zoveel tijd plopten ze weer op en vroeg ik me af waar ze nou precies van waren. Het waren dus, hoe simpel kon het ook zijn: "de drie dikke dames". Nu herinner ik me dat er ook nog een man bij was, een forse man in schuimrubber pak. Hij had een grote bril en een snor. Bruin haar en in een duidelijke scheiding...Nu heb ik net wat filmpjes gevonden en wat blijkt, ze presenteerden en kondigden Villa Achterwerk af. Ja, wist ik veel. Maar wie die meneer nou was. Ik weet wel dat ze ook erg van snoepen hielden... Maar of deze beelden nou bij elkaar horen of dat ik ze als kind al bij elkaar gefantaseerd heb...
Anyways.. ik houd van jeugdsentiment, vind ik fijn. Helemaal fijn is wanneer ik me weer iets goed herinner, iets wat niet mijn allersterkste kant is. Jeugdsentiment lokt, een auto van vroeger, boeken die voorgelezen werden, een rieten kinder-zij-zitje voor achterop de fiets en dus ook beelden van programma's die zijn blijven hangen.....Wie weet kom ik er nog achter. Zoeken jullie met me mee?

Link naar filmpjes van de drie dikke dames

1 opmerking:

  1. Dankzij dochter van 7 kijk ik elke zondagochtend Villa Achterwerk. Nieuwerwetse programma's, zoals de Popgroep, dubbelleven, proefdier. Heerlijk. Maar ik hou ook van jeugdsentiment. TiTa Tovenaar, Q&Q (iets oudere generatie ben ik volgens mij, haha).
    Bedankt voor je reactie over Ceetje 23. Haar zusje heb ik thuis, sleutelhangerloos, ze hangt vaak op een jasje, als broche.

    BeantwoordenVerwijderen

Iets te roepen? Deel het!